:format(webp)/nginx/o/2025/04/23/16795198t1hec9f.jpg)
Mūsdienu pasaulē bērnus un pusaudžus ietekmē ne tikai ģimene un skola, bet arī interneta personības, influenceri, TikTok tendences, YouTube zvaigznes, un bieži vien – arī vienaudži ar neveselīgiem uzskatiem vai uzvedību. Par to atklāti stāsta arī jaunais Netflix dokumentālais seriāls "Bad Influence: The Dark Side of Kidfluencing" (2025), kas sacēlis diskusiju vētru sociālajā vidē. Šis dokumentālais seriāls kalpo kā brīdinājums par bērnu ekspluatācijas riskiem digitālajā laikmetā un aicina sabiedrību rūpīgāk izvērtēt bērnu iesaisti sociālo mediju industrijā. Kā pamanīt, ka tavs pusaudzis ir novirzījies no ceļa?
Jēdziens “bad influence” (no angļu valodas - slikta ietekme) attiecas uz cilvēkiem vai satura veidiem, kas iedrošina bērnu rīkoties kaitīgi – sev vai citiem, grauj veselīgu attīstību vai padara normālu to, kas nav pieņemams.
"Bad Influence: The Dark Side of Kidfluencing" ātri kļuva par vienu no skatītākajiem dokumentālajiem seriāliem Netflix platformā, izraisot plašas diskusijas par bērnu drošību sociālajos medijos un nepieciešamību pēc stingrākiem regulējumiem bērnu satura veidotājiem.
/nginx/o/2025/04/23/16795199t1h37c3.jpg)
Kā pamanīt, ka kaut kas nav kārtībā? Pirmās pazīmes...
Straujas uzvedības izmaiņas
Agrāk mierīgais bērns pēkšņi kļūst izaicinošs vai noslēgts. Rodas agresivitāte, cinisms, zobošanās par citiem. Vēlme pārspēt citus vienaudžus vai arī pastāvīgi sacensties, lai būtu populārs savā ikdienas vidē.
Neierasts valodas stils
Jūsu ģimenes sarunās sāk parādīties necenzēti vārdi, rupjības, “influenceru slengs” vai aizvainojoši komentāri, kas bērnam iepriekš nebija raksturīgi. Bieži atkārto konkrētu interneta personību izteicienus vai arī atpazīstamu uzvedības modeli.
Pārmērīga pieķeršanās kādam satura veidotājam vai personai
Bērns ne tikai idealizē konkrētu influenceri, bet aizstāv viņu jebkuros apstākļos. Atkārtoti skatās vienu un to pašu saturu, īpaši, ja tas ir emocionāli vai uzvedības ziņā vecākiem šķiet toksisks. Bērns arī nevēlas stāstīt, ko skatās, ar ko sazinās. Vecāki novēro pārmērīgi ilgu laiku, kas pavadīts sociālajos tīklos, turklāt īpaši naktīs. Tāpat izteikts fokuss uz sekotāju skaitu un vēlmi pašam kļūt par influenceri.
/nginx/o/2025/04/23/16795201t1h3334.png)
Padomi vecākiem: ko darīt, ja jūti, ka bērns ir pakļauts sliktai ietekmei sociālajā vidē?
Veido uzticību, nevis kontroli, iesaka terapeiti, kas strādā ar pusaudžiem. Nenāc pie sava bērna ar asiem pārmetumiem, bet gan sāc ar neviltotu interesi: “Kas tev šajā cilvēkā patīk? Ko viņš tev māca?” Un uzklausi, nevis neizsmej, jo tas rada tiltu jūsu tālākai sarunai.
Ja pusaudzis ir atvērts tālākai sarunai, noskatieties video, ko viņš/viņa skatās, kopā – un tad lēnām kopīgi pārrunājiet, vai tas ir iedvesmojošs, drošs, veselīgi domājošs.
Daudzi bērni neapzinās, ka “perfektie dzīvesstāsti” un uzvedība influenceru pasaulē bieži ir inscenēta. Tāpēc vecākiem ir jāiemāca kritiskā vērtēšana un domāšana. Pastāsti, kā veidojas soctīklos publicētās informācijas algoritmi, kā veidojas personas kā patērētāja reputācija un neētiskas tendences.
Uzdod jautājumus: “Ko tu domātu, ja tavs draugs tā darītu?”, “Vai tas palīdz tev būt labākam cilvēkam?” Palīdzi attīstīt iekšējo rīcības kompasu.
Ja bērnu aizrauj videoveidošana vai izteikšanās, piedāvā veselīgus formātus: raidieraksts, zīmēšana, video par hobijiem, izglītojoši izaicinājumi. Neaizliedz tur būt, bet virzi uz pareizā ceļa.
/nginx/o/2025/04/23/16795202t1h31a4.jpg)
Bet, ja ir aizdomas par vardarbību vai toksisku saturu, nekavējies runāt ar bērnu, saglabā pierādījumus, ziņo iestādēm. Iesaisti speciālistus: skolas psihologu, bērnu aizsardzības dienestu vai digitālās drošības konsultantu.
Noteikti ir vērts kopā skatīties dokumentālos materiālus par šo problēmu, piemēram, jau pieminēto Netflix seriālu - “Bad Influence: The Dark Side of Kidfluencing”.
Netflix dokumentālā seriāla "Bad Influence: The Dark Side of Kidfluencing" (2025) trīs sēriju cikls atklāj satraucošo realitāti aiz bērnu influencēšanas pasaules. Seriāls koncentrējas uz Piperu Rokelli (Piper Rockelle), populāru pusaudžu YouTube zvaigzni, un viņas "Squad" — bērnu satura veidotāju grupu, kuru vadīja viņas māte un menedžere Tifānija Smita (Tiffany Smith). Seriāls atklāj, kā Piperas Rokelles "Squad" — bērnu un pusaudžu grupa, kas radīja populāru saturu YouTube — darbojās aizkulisēs. Lai gan viņu video šķita jautri un nevainīgi, bijušie dalībnieki atklāj emocionālu, fizisku un seksuālu ļaunprātīgu izmantošanu, manipulācijas un nepiemērotu darba vidi. Tiek izcelta Tifānijas Smitas loma kā dominējošai figūrai, kas kopā ar savu partneri Hanteru Hilu (Hunter Hill), radīja toksisku vidi bērniem.
Pasaulē vadošā straumēšanas servisa “Netflix” saturs pieejams arī LMT telekomunikāciju pamatpakalpojumu komplektos. Tas ir unikāls piedāvājums Latvijas un Baltijas tirgū, kas apvieno sarunas, internetu, televīziju un izklaides saturu – filmas, seriālus, kā arī “Netflix” oriģinālsaturu.
Raksts tapis sadarbībā ar "LMT Viedtelevīziju".