/nginx/o/2025/04/24/16795740t1h513c.jpg)
Tuvojoties eksāmenu laikam, skolēni visā Latvijā saskaras ar nopietnām grūtībām – vājo sagatavotību, motivācijas trūkumu un arvien pieaugošām prasībām. 2024. gada centralizētajā matemātikas eksāmenā apmēram 2700 skolēnu nespēja sasniegt pat minimālo 15% vērtējuma slieksni. Tas nozīmē – liela daļa jauniešu, kuri 12 gadus mācījušies skolā, šo izglītības posmu nepabeigs.
Pašlaik notiek aktīvas diskusijas par minimālā sliekšņa celšanu centralizētajā eksāmenā pamatskolā un vidusskolā – laikā, kad būtiska daļa skolēnu nespēj sasniegt pat esošās prasības. Tikai katrs ceturtais skolēns Latvijā nokārto 12. klases matemātikas eksāmenu virs 60%. No tiem, kas izvēlējās kārtot papildu eksāmenu, piemēram, fizikas eksāmenu, 2023./2024. mācību gadā šajā līmenī to nokārtoja vien 1% skolēnu, programmēšanu – 1,27%, informātiku – 0,59%, bet bioloģiju – 4,66%. Tas nozīmē, ka pēc 12 skolā pavadītiem gadiem vien niecīga daļa jauniešu ir pietiekami ieinteresēti un sagatavoti turpināt ceļu eksaktajās zinātnēs. Mēs zaudējam potenciālos augstākā līmeņa ekspertus, kuri sniegtu pievienoto vērtību valsts ekonomiskajā attīstībā.
“Latvijas skolēni ir nākotnes nozaru līderi, taču šobrīd viņiem trūkst pamata zināšanu un iedvesmojošu skolotāju, kuri spētu palīdzēt sasniegt augstāku līmeni. Mēs nespējam sagatavot jauniešus izaicinājumiem, kas mūs gaida nākotnē. Ir laiks rīkoties, jo katra skolotāja ietekmes lokā ir vesela nākotnes paaudze,” norāda “Iespējamās misijas” valdes priekšsēdētāja Ramona Urtāne.
Lai gan Latvijā trūkst vairāk nekā 600 pedagogu, īpaši STEM priekšmetos, problēmas būtība nav tikai vakanču apjomā, bet gan tajā, ka trūkst patiesi izcilu pedagogu. Labākus skolēnu mācību sasniegumus nepanāksim, aizpildot vakances ar ātriem risinājumiem, kas radīs viduvējus skolotājus. Izšķiroša ir kvalitatīva skolotāju sagatavošana un ilgtermiņa ieguldījums viņu profesionālajā izaugsmē. Mēs redzam, ka jau šobrīd skolās strādā lieliski skolotāji – gan ar tradicionālu, gan nestandarta pieeju mācību procesam. Viņu darbu nereti nav iespējams izmērīt ar monitoringa rīkiem, jo patiesu pedagoga ietekmi atklāj skolēnu vēlme mācīties un kļūt par jomas speciālistu.
Līderības attīstības programma “Enefit iespējamā misija: izglābt STEM” jau otro gadu piedāvā risinājumu šiem izaicinājumiem, sniedzot skolotājiem jaudīgu prasmju komplektu, kas palīdzēs viņu skolēniem sasniegt vairāk nekā viņi paši no sevis gaida. Divu gadu laikā programma sagatavo STEM nozares ekspertus par skolotājiem, nodrošinot intensīvas mācības un individualizētu atbalsta sistēmu. Programmas mērķis ir 3 gadu laikā sagatavot vairāk nekā 150 aizrautīgus un augsti motivētus STEM priekšmetu skolotājus. Organizācija “Iespējamā misija” jau 17 gadus sagatavo skolotājus – līderus, no kuriem 80% pēc programmas absolvēšanas turpina radīt pozitīvas pārmaiņas izglītībā gan pašvaldību, gan nacionālā līmenī.
Šobrīd norit pieteikšanās programmai “Enefit iespējamā misija: izglābt STEM”. Vairāk informācijas un pieteikšanās anketa pieejama: www.iespejamamisija.lv.