Šodienas redaktors:
Māris Kūrēns
Iesūti ziņu!

Krasta apsardzei piešķir tiesības nepieciešamības gadījumā atstādināt kapteini no kuģa vadības

Raksta foto
Foto: Evija Trifanova/LETA

Krasta apsardzei būs tiesības nepieciešamības gadījumā atstādināt kapteini no kuģa vadības, paredz trešdien Saeimā galīgajā lasījumā pieņemtie grozījumi Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likumā.

Krasta apsardzes amatpersonām būs ļauts aizturēt kuģa vadītāju un atstādināt no kuģa vadīšanas, ja viņš nepakļausies Krasta apsardzes likumīgajām prasībām nogādāt kuģi ostā. Tāpat būs tiesības atstādināt kuģa vadītāju, ja tiks konstatēts, ka viņš nav tiesīgs vadīt kuģi.

Pieņemtie grozījumu Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likumā arī paredz, ka izdevumus, kas ir saistīti ar kuģa nogādāšanu Latvijas ostā vai kompetentās institūcijas vai amatpersonas norādītā vietā, piemēram, ostā, enkurvietā vai patvēruma vietā, piesaistot velkoņus, un piestātnes izmantošanu, segs kuģa īpašnieks atbilstoši kārtībai, kuru nosaka Ministru kabinets (MK).

Aizsardzības ministrijā (AM) iepriekš skaidroja, ka patlaban likumā ir noteikts, ka Jūras spēki ir tiesīgi veikt kuģu kontroli, pārbaudi un aizturēšanu, taču regulējums neparedz tiesības Krasta apsardzes amatpersonām, pildot dienesta pienākumus, atstādināt no kuģa vadības kapteini, ja kapteinis atsakās pakļauties Krasta apsardzes amatpersonas likumīgajām prasībām.

MK noteikumi nosaka, ka Krasta apsardze aizturēto kuģi nogādā Latvijas ostā, taču Jūras spēkiem nav tehnisko līdzekļu vai personāla, kas būtu spējīgs vadīt civilo kuģi, ja apkalpe nesadarbojas, skaidroja AM. Attiecīgi šādā situācijā ir iespējams piesaistīt privātus ostu velkoņus, kuri nogādātu kuģi ostā jeb enkurvietā, taču tas ir maksas pakalpojums, par kuru privātās ostas velkoņu kompānijas piemēro maksu. Šādā situācijā nav noteikts, kas maksā par velkoņa pakalpojumiem.

Pēc AM minētā, tas nozīmē, ka Krasta apsardze, izpildot likumā noteikto uzdevumu, aizturot kuģi un nogādājot to ostā vai enkurvietā, ierobežo personu brīvu pārvietošanos, kā arī par kuģa nogādāšanu ostā var rasties izdevumi trešajām personām piemēram, ostu velkoņiem un ostām.

Līdz šim gadījumos, kad Krasta apsardzei, pildot likumā noteiktos uzdevumus, ir bijis nepieciešams nogādāt kuģi ostā vai enkurvietā, samaksu par saistītajiem izdevumiem kuģa īpašnieks ir veicis brīvprātīgi, norādīja AM. Taču, ņemot vērā minēto problemātiku, nav garantēts, ka kuģa īpašnieks sadarbosies un veiks samaksu bez likumā noteikta pienākuma to darīt, priekšlikumu pamatoja AM.

AM uzsver, ka grozījumi patlaban ir īpaši aktuāli, jo pēdējā laikā pieredzēti pieaugoši drošības apdraudējumi Baltijas jūrā.

Komentāri
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu